Flattr

onsdag 10 augusti 2011

Google Maps Navigation - nu i Sverige

Jag var inne på Google maps. En liten text i marginalen fångade mitt intresse. Texten är lite lustig men jag tolkade det som att Google idag har släppt navigationsdelen för Sverige till Google Maps för Android.


Jag testade givetvis direkt i telefonen, mycket riktigt. Nu går det att med ett klick på den blå pilen i vägbeskrivningen gå över till en turn by turn navigering. Detta ska bli skoj att testa. Behovet av en separat GPS minskade rejält idag.

Jag har haft navigation i min telefon ända sen jag skaffade en SonyEricsson P1i. Jag tycker att det fungerar tillräckligt bra när jag behöver det lite då och då. En riktig GPS är ju i första hand en GPS och är betydligt smidigare att använda för detta. I en telefon är ju huvudsysslan telefoni (nåja, det var så en gång i tiden). Det gör att det alltid bli lite extra pill när den ska agera navigationshjälp. Skärmsläckare, ljudvolym, laddning, inkommande meddelanden, bilfäste är några saker som kan störa. Eftersom Murphy vill vara med och bestämma är det givetvis när man behöver navigationen som mest i en stressad trafikmiljö som telefonen tycker något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar