Flattr

söndag 23 januari 2011

Elmätare

Mamma o pappa var snälla och köpte mig en Voltcraft Energy Logger 4000 till min födelsedag. Det är förutom ett alldeles för coolt namn en energimätare som sticker ut lite i mängden. Min förra mätare tackade för sig för ett tag sedan och nu var det dags för en ny.

Jag hade några krav som jag ville ha uppfylld på en ny elmätare:
  • Det ska gå att föra över mätvärden till datorn. Vad ska man annars med den till?
  • Den ska vara rimligt noggrann ner till ca 1 Watt. Vill även kunna mäta de mindre förbrukarna.
  • Den ska klara av att mäta den aktiva effekten. Det är den man betalar för till elbolagen.
  • Den ska vara prissatt för konsument. Allt går att mäta om man betalar för det.
Den enda jag hittade på marknaden var Energy Logger 4000. Att sedan Energimyndigheten testat den och resultaten såg bra ut gjorde inte saken sämre. Energimyndighetens test finns här.

Första intryck:
  • Tung och solid pjäs. Inte fel när det mesta är sladdrig plast.
  • Mycket mätvärden direkt på skärmen. Många mätfall kan klaras av direkt där.
  • Kul med dataöverföringen. Nackdel är att den går via SD-kort. USB-minne hade varit lite bekvämare. Trådlöst vore lyxigt.
  • Det står inte i manualen hur ofta den loggar till loggen. Bara att det kan krävas 5MB att överföra 6 månaders logg.
  • Seriöst att det finns detaljbeskrivning på dataformatet som används. Då går det ju att manipulera datat som man vill. Hittade i den specifikationen att loggen loggar medelvärden 1 gång per minut. Helt ok för mig.
  • Medföljande programvaran EnergyLogger Viewer 2.5 verkar vara ett väldigt enkelt program. Kräver .Net. Kräver MS-Office för exportfunktionen. Manualen fokuserar på att det går att flytta fönster :)
Min Thinkpad X100e inkopplad till mätaren. 19,7W vid cosPhi 0,44.

Kul, kul. Nu kommer det mätas en massa framöver. Kyl, frys, värme i uthus, värme i garage, tvättmaskin, torktumlare, server, nätverket. Det finns helt klar en hel del apparater som kommer få sina liv granskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar