Flattr

tisdag 18 januari 2011

Opera Link

Oktober 2007 införde Opera en funktion som jag drar stor nytta av dagligen. Mig veterligen har ingen av de andra webbläsarna motsvarande funktionalitet än idag.

Det är Opera Link jag pratar om. Opera Link inför ett sätt att laga bokmärken, tidigare besökta adresser, blockerade reklambanners, sökinställningar, m.m. i servrarna hos Opera. Det enda som krävs är att man skapar ett konto och loggar in en gång per webbläsare sen är man igång.

Funktionen är bra för alla men om man använder flera datorer är den suverän. Jag använder Opera på 3 olika bärbara datorer, 1 stationär, 1 surfplatta och 1 mobiltelefon. Eftersom alla dessa webbläsare är knutna till mitt konto har de alla alltid samma adresser tillgängliga. Det är skönt att aldrig behöva fundera på: Var var jag när jag läste om den där grejen för några dagar sedan? Om jag installerar Opera på en nytt ställe är det bara att logga in, vänta några sekunder. Sen är den nya installationen i synk med de andra. Det finns även en webbversion på link.opera.com som man kan använda när man är drabbad av en dator utan Opera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar