Flattr

tisdag 18 januari 2011

Värma villan med värmeljus

En kall och dyr decembermånad har det precis varit. Mitt hus använde jag 3031 kWh el under december 2010. Av dessa beräknar jag att 2531 kWh är för uppvärmningen. Elräkningen från E.ON stannade på mastiga 5656 kr.

Min fundering är: skulle jag tjänat på att byta min bergvärme mot värmeljus?

Först räknar vi om elräkningen till hur den skulle vara om jag inte hade värmen påslagen men i övrigt levde som vanligt. Alla fasta kostnader finns kvar men förbrukningen minskar. Istället för 5656 kr skulle den landa på 1263 kr en besparing med 4393 kr.

Jag vet inte hur mycket värme ett värmeljus ger men ett antal olika nätsidor pratar om ca 100 W. För att täcka värmebehovet behöver jag då 25310 timmar som värmeljusen lyser. Så många timmar är det inte på en månad men om 34 ljus brinner samtidigt går ekvationen ihop. Totalt skulle det gå åt 6328 värmeljus. IKEA är det billigaste stället att handla in dessa. De 64 paketen som behövs kostar där 1856 kr.

Om jag inte räknar in reskostnaden och tändstickorna skulle jag ha sparat 2537kr på att värma upp villan med värmeljus istället för att använda bergvärmepumpen. Nackdelen med värmeljus är passningen för att tända nya samt det är ju lika miljövänligt som att elda olja.

Något måste  vara fel med energipolitiken i Sverige när el kostar 1,74 kr/kWh och värmeljus kostar 0,73 kr/kWh. Jag tycker inte att det är IKEA det är fel på i detta fall.

--- Uppdatering 2011-02-23 --

Såg att e24.se har skrivit en artikel om samma ämne. I artikeln kom dom fram till ett pris med värmeljus på 0,625 kr/kWh för att värma.. Men i övrigt samma tanke som jag har.
Läs artikeln på http://www.e24.se/analys/varmeljus-billigare-an-elbolagen_2637713.e24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar