Flattr

måndag 18 april 2011

Svårt att veta vad mobiltelefonen kostar att använda i utlandet

Om du åker på semester eller jobb utomlands vill du ju givetvis ha med dig mobiltelefonen dit. Alla vet att det är dyrare att ringa utomlands men i vissa länder är det nästan omöjligt att veta vad det kommer att kosta.

Jag har alltid haft Telias mobilabonnemang så jag kan bara tala för dom men av vad jag sett på en del forum verkar problemet finnas hos de andra operatörerna också.

Vad är det då som är svårt, är det inte bara att kolla prislistan? Nej - tyvärr är det inte alltid så enkelt. Beroende på vilket land det gäller så finns det flera olika operatörer, ibland har Telia olika priser med olika operatörer. För att då veta vad det kostar gäller det att först kolla vilken operatör som för tillfället används (kan faktiskt ändras från minut till minut) sen kolla i prislistan för just den operatören. Sen kommer vi till det svåraste, det är de länder som har extra avgifter inom landet för att ta mot samtal.

För att se problemet visar jag det med ett exempel. Tänk att du är i USA, vad kostar då följande:
  1. Ringa hem till Sverige
  2. Ta mot ett samtal från Sverige
  3. Missa ett samtal 
  4. Missa ett samtal som går till mobilsvar, samt att ringa och lyssna av mobilsvarsmeddelandet.
USA är ett svart får när det gäller telefonkostnader. Min första tanke är att det är ett stort i-land så det måste vara tekniskt enkel och därmed billigt. Ack så fel man kan ha, USA ligger in näst dyraste gruppen med länder att ringa till. Sen har dom ett system där det är mottagaren som betalat för att ta mot samtal.

Då kör vi, vad kostar de olika typfallen i listan.
  1. Denna är rätt enkel. Enligt prislistan 22.50 kr/minut. Debiterat per påbörjad minut.
  2. Nu blir det genast svårt. I prislistan står det att det kostar 6,75 kr/minut + att vissa operatörer tar ut en avgift per minut för inkommande samtal. I Telias prislista finns sju olika operatörer i USA. Jag letade runt på hemsidorna hos de tre största AT&T Wireless, T-Mobile och Verizon. I inget av fallen kunde jag hitta vad det kostar att ta mot ett samtal om man har ett abonnemang från Sverige. Jag kontaktade Telias kundtjänst för att få svar, dom förstod knappast frågan. När jag förklarat flera gånger gick det bättre men dom sa att dom inte kan veta, det beror på vilken avgift dom blir fakturerade. Jag gav inte upp utan testade då att maila och fråga. Efter några påstötningar och drygt fyra veckor fick jag svaret. Om du befinner dig i AT&T Wireless nät och tar mot ett samtal kostar det 0,99 USD per påbörjad minut. I T-Mobiles när kostar det 0,89 USD/minut. Till det kommer amerikanska skatten och Telias avgifter. Skatten i USA är olika beroende på delstat men 8% kan fungera som räkneexempel. 0,99 * 1,08 = 1,07 USD/minut. Enligt forex kostar det idag 28 april 6,94 SEK. Slutsumman blir då 13,69 kr/minut. Debiteras per påbörjad minut.
  3. En del operatörer tar betalt även om du inte svarar. AT&T Wireless tar betalt för 29 sekunder, T-Mobile tar betalt för faktiska tiden som det ringer. Om vi tar AT&T som exempel 29 sekunder av fall 2, 6,62 kr per missat samtal.
  4. När du är utomlands går samtalet "till" din telefon och sedan tillbaka till mobilsvar. Kostnaden blir då som för ett inkommande och ett utgående samtal samtidigt. För att sedan avlyssna samtalet måste du ringa Sverige. En minuts mobilsvarsmeddelande kostar då: Inkommande + Utgående + Utgående (tänk på att mobilsvarstanten också käkar sekunder, om meddelande är 60 sekunder blir det två minuters debitering). 13,69 + 22,50 + 27,38 = 63,57 kr/meddelande.
Som man ser varierar det från dyrt till mer än löjligt dyrt. Telia svarade mig att dom har svårt att upprätthålla detaljerade prislistor eftersom de bland annat beror på valutaläget. Jag tycker att eftersom det är så knöligt att få reda på grunddelarna och sedan alla varianter är det operatörerna som måste göra den uträkningen. Inom EU skickas ett sms med prisinformation, det borde gå även i alla andra länder.
Som extratjänst skulle dom efter varje avslutat samtal skicka ett sms med faktiska kostnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar