Flattr

fredag 22 april 2011

Underhållsvärmning av vattentanken i en bergvärmepump

Jag skev för några månader sedan om hur mycket el som går åt till att hålla vattnet varmt i en varmvattenberedare. Läs gärna den artikeln: Varmvattenberedare vs standby.

När jag spekulerade sist använde jag mig av information jag hittat på nätet om hur mycket energi en varmvattenberedare förbrukar för spillvärmen. Det var ca 1000 kWh per år. Nu när våren kommit till oss har jag stängt av uppvärmningen till huset. Det gjorde att jag kan med hjälp av E.on 100koll kunde mäta upp hur mycket el min varmvattenberedare förbrukar. Varmvattenberedaren är in byggd i bergvärmepumpen som heter Nibe Fighter 1210, vattentanken är på 160 liter.

I grova drag starar pumpen med fem timmars mellanrum och förbrukar då i snitt 0,28 kWh. Det ger en årsförbrukning på 486 kWh eller motsvarande kontinuerlig effekt på 55 W. Trevligt med en siffra som är klart bättre än en "standard"-beredare. Jag har inte kollat upp vilken COP pumpen har vid 50 grader men vinsten ligger nog där. Med de senaste 12 månadernas elpriser som grund ger det årskostnad på 637 kr. Det bara för standby!

Ett dygns förbrukning, loggen uttagen från Eon 100koll. Spikarna vi midnatt, 05, 14, 19 är när bergvärmepumpen stödvärmer vatten. Storspiken vid 08-09 är uppvärmningen efter 1 dusch.
De låga grundpelarna i diagrammet är min grundförbrukning hemma. Det är just nu 250W. Det som ger den förbrukningen är: kyl, frys, router, adsl-modem, bärbar dator, server, fjärrströmbrytare. D.v.s. all min "standby".

Som ett litet sidospår kollade jag även hur mycket en dusch kostar. Jag har just nu bara 1 dusch som grund  för mätningen så osäkerhetsfaktorn är rätt dålig. Jag duschade i 6 minuter, varmt och utan snålspoleri. För uppvärmningen av vatten gick det åt 1,17 kWh. Beroende på månad på året kostar en sådan dusch mellan 1,35 kr och 2,04 kr. Det är 50% dyrare att duscha i december än i maj. Hmm, undrar om idén med det årliga julbadet kommer från energibolagen :)

Jaja, med all information jag sammanställt ovan jag måste väl ge mig på en beräkning av värmefaktorn (COP). Enligt nätet förbrukar en icke snålspolande dusch 12 l/min. Jag duschade varmt, vet inte hur varmt men låt oss säga 38 grader. Det går åt 1,17 Wh för att värma 1 liter vatten 1 grad. Jag förbrukade 6 minuter * 12 l/minut * 30 grader = 2160 gradliter, det ger ett energibehov av 2,53 kWh. Värmepumpen förbrukade 1,17 kWh. Det ger en värmefaktor på 2,16 vid 50 grader.

Mer om COP lär komma senare. Det verkar vara en snårig jungel. Tur jag inte ska köpa en ny pump så jag måste kunna, nu kan jag läsa på för mitt nöjes skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar